6.1 Selvityspyynnöissä vaadittavat tiedot ja yhteystiedot
Sekä FiMVOlle että myyntiluvan haltijalle tehtävissä tuki- ja selvityspyynnöissä tulee aina ilmoittaa seuraavat yksilöivät tunnisteet liittyen tuotteeseen ja/tai pakkaukseen, jota selvityspyyntö koskee sekä muut tarvittavat tiedot:
- Tuotenumero (PC / GTIN)
- Eränumero (LOT / Batch)
- Sarjanumero (SN)
- Kestoaika (EXP)
- Tieto siitä mistä hälytyksestä on kyse (selkokielinen hälytyksen teksti) ja mitä asiaa selvityspyyntö koskee
- Pakkauksesta on hyvä ottaa myös valokuva, jossa näkyy pakkaukseen painettu 2D-koodi sekä silmin luettavat tunnistetiedot ja lähettää se selvityspyynnön liitteenä (HUOM! Pakkausta ei tule palauttaa lääketukkukauppaan ennen kuin hälytyksen syy on selvitetty ja/tai palautuksesta on sovittu myyntiluvan haltijan kanssa).
HUOM. Lääkevarmennusjärjestelmässä ei käytetä pohjoismaista tuotenumeroa (Vnr). Vnr-numeron perusteella ei ole mahdollista yksilöidä hälytyksen aiheuttanutta tuotetta, vaan tuotenumerona tulee aina käyttää GTIN-muotoista 14 numerosta muodostuvaa tuotenumeroa (PC).
Mikäli tuki- ja selvityspyyntö lähetetään FiMVOlle, tulee olla yhteydessä FiMVOn sähköpostiosoitteeseen: nmvs@fimvo.fi. Pyydämme yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostitse. Päivystyspuhelinta tulee käyttää vain sellaisissa tapauksissa, joissa lääkkeen toimittaminen potilaalle on vaarassa estyä (päivystävä puhelinnumero: 09 6150 4949).