Larmmeddelande |
Betydelse/förklaring |
Larmkod (FiMVS) |
Förpackningen kan inte avaktiveras. |
Användaren försökte avaktivera förpackningen genom någon annan funktion en expediering, men den är redan avaktiverad. |
51320000, 51320200, 51320201, 51320300, 51320301, 51320400, 51320401, 51320500, 51320501, 51320600, 51320601, 51320700, 51320701, 51320800, 51320801, 51320900 |
En fullständig lista på alla larmkoder och -meddelanden som börjar på 5132 finns i följande dokument på FiMVOs hemsida.
Möjliga orsaker till larm:
- Samma användare har redan avaktiverat förpackningen i läkemedelsverifikationssystemet. Larmmeddelandet anger i detta fall att förpackningen avaktiverats på samma plats.
- En annan användare har redan avaktiverat förpackningen i läkemedelsverifieringssystemet.
- I vissa sällsynta fall kan det hända att två förpackningar med identiska uppgifter har frisläppts för distribution och den andra förpackningen är redan avaktiverad.
Part |
Anvisningar för hantering av larm |
Apotek / Sjukhusapotek / Läkemedelscentraler / Läkemedelspartiaffärer |
- Kontrollera förpackningens status i FiMVS-systemet, om inte förpackningens status framgår av larmmeddelandet.
- Återställ förpackningens status.
- Om returfunktionen lyckas har den ursprungliga funktionen gjorts av samma användare högst 10 dygn tidigare, dvs. det är sannolikt fråga om en funktion som återkallats men förpackningen har av misstag inte returnerats till läkemedelsverifikationssystemet. Förpackningens status är nu aktiv i systemet, och den kan avaktiveras i systemet på nytt. Användaren ska dock utreda orsaken till felet och sträva efter att ändra rutinerna så att felet inte upprepas.
- Om returfunktionen misslyckas och systemet ger meddelandet "Förpackningens status kan inte återställas till aktiv status. Tidsgränsen har överskridits." har den ursprungliga funktionen gjorts på samma plats mer än 10 dygn tidigare och förpackningen kan därför inte återställas, se stycke 6.8. Om systemet ger meddelandet "Förpackningens status kan inte återställas till aktiv status. Förpackningen har tidigare avaktiverats på en annan plats." är den ursprungliga funktionen utförd av en annan användare. Det kan vara fråga om en läkemedelsförfalskning. I detta fall får förpackningen inte expedieras till kunden innan orsaken till larmet har utretts. Lägg förpackningen åt sidan från andra läkemedelspreparat och märk tydligt ut att den inte får expedieras. Se också stycke 6.9.
- Om det är inte möjligt att utreda förpackningens revisionsloggning i användarens eget IT-system ska man kontakta FiMVO (nmvs@fimvo.fi) för kontrollering av förpackningens revisionsloggning.
- Om förpackningens revisionsloggning tyder på produktfel eller förfalskning ska misstankarna rapporteras till innehavaren av försäljningstillståndet via läkemedelspartiaffärens system för anmälan av produktfel eller direkt per e-post eller telefon. Anmälan ska innehålla de uppgifter som går att läsa på förpackningen, dvs. produktkod, serienummer, batchens identifierare och utgångsdatum. Det är bra att ta ett foto på förpackningen där 2D-koden och identifikationsuppgifterna i klartext framgår och bifoga det till anmälan. OBS. Förpackningen ska inte returneras till läkemedelspartiaffären innan orsaken till larmet är utrett och/eller det har tillåtits av innehavaren av försäljningstillstånd.
|
MAH / OBP |
Om ett apotek/en läkemedelspartiaffär tar kontakt på grund av detta larm kan man be FiMVO att kontrollera förpackningens revisionsloggning (nmvs@fimvo.fi).
|