Larmmeddelande |
Betydelse/förklaring |
Larmkod (FiMVS) |
Förpackningen kan inte expedieras.
ELLER
Förpackningen har redan expedierats från denna plats.
|
Användaren försökte expediera förpackningen, men den är redan avaktiverad. |
51220000, 51220200, 51220201, 51220202, 51220300, 51220301, 51220400, 51220401, 51220500, 51220501, 51220600, 51220601, 51220700, 51220701, 51220800, 51220801, 51220900 |
En fullständig lista på alla larmkoder och -meddelanden som börjar på 5122 finns i följande dokument på FiMVOs hemsida.
Möjliga orsaker till larm:
- Samma användare har redan expedierat förpackningen. OBS! Före larm initieras får användaren två gånger felmeddelandet ”Förpackningen har redan expedierats från denna plats.” och den tredje gången felmeddelandet ”Förpackningen har redan expedierats från denna plats. Nästa försök att expediera kommer att avvisas.” I larmmeddelandet nämns att förpackningen har expedierats på denna plats.
- En annan användare har redan avaktiverat förpackningen. I larmmeddelandet nämns att förpackningen har avaktiverats på en annan plats.
- I vissa sällsynta fall kan det hända att två förpackningar med identiska uppgifter har frisläppts för distribution och den andra förpackningen är redan avaktiverad.
Part |
Anvisningar för hantering av larm |
Apotek / Sjukhusapotek / Läkemedelscentraler / Läkemedelspartiaffärer |
- Kontrollera förpackningens status i EMVS-systemet, om inte förpackningens status framgår av larmmeddelandet.
- Återställ förpackningens status.
- Om återställningen lyckas har den ursprungliga funktionen gjorts på samma plats högst 10 dygn tidigare, dvs. det är sannolikt fråga om en funktion som återkallats men förpackningen har av misstag inte returnerats till läkemedelsverifikationssystemet. Förpackningens status är nu aktiv i systemet, och den kan avaktiveras i systemet på nytt. Användaren ska dock utreda orsaken till felet (t.ex. delad förpackning, som redan tidigare har öppnats och registrerats som expedierad, eller en förpackning som tagits bort från tidigare inköp utan att återkalla expedieringen) och sträva efter att ändra rutinerna så att felet inte upprepas.
- Om returfunktionen misslyckas och systemet ger meddelandet "Förpackningens status kan inte återställas till aktiv status. Tidsgränsen har överskridits." har den ursprungliga funktionen gjorts på samma plats mer än 10 dygn tidigare och förpackningen kan därför inte återställas, se stycke 6.8. Om systemet ger meddelandet "Förpackningens status kan inte återställas till aktiv status. Förpackningen har tidigare avaktiverats på en annan plats." är den ursprungliga funktionen utförd av en annan användare. Det kan vara fråga om en läkemedelsförfalskning. I detta fall får förpackningen inte expedieras till kunden innan orsaken till larmet har utretts. Lägg förpackningen åt sidan från andra läkemedelspreparat och märk tydligt ut att den inte får expedieras. Se också stycke 6.9.
- Om användaren inte lyckas utreda orsaken till larmet kan användaren be FiMVO kontrollera förpackningens revisionsloggning (nmvs@fimvo.fi). I alla fall har inte förpackningens uppgifter laddats upp i FiMVS, utan i ett annat EU-lands läkemedelsverifikationssystem. I dessa fall kan FiMVO inte kontrollera förpackningens fullständiga revisionsloggning. FiMVO kan endast kontrollera de funktioner som utförts i Finland. Vid behov ska användaren kontakta innehavaren av försäljningstillståndet / leverantören av läkemedlet, så att de kan utreda förpackningens revisionsloggning i läkemedelsverifikationssystemet i det EU-land där uppgifterna finns. Begäran om utredning ska innehålla de uppgifter som går att läsa på förpackningen, dvs. produktkod, serienummer, batchens identifierare och utgångsdatum. Det är bra att ta ett foto på förpackningen där 2D-koden och identifikationsuppgifterna i klartext framgår och bifoga det till anmälan. Om förpackningens revisionsloggning tyder på produktfel eller förfalskning ska misstankarna rapporteras till innehavaren av försäljningstillståndet via läkemedelspartiaffärens system för anmälan av produktfel eller direkt per e-post eller telefon. OBS. Förpackningen ska inte returneras till läkemedelspartiaffären innan orsaken till larmet har utretts och/eller det är överenskommet med innehavaren av försäljningstillståndet.
|
MAH / OBP |
Om ett apotek/en läkemedelspartiaffär tar kontakt på grund av detta larm kan man be FiMVO att kontrollera förpackningens revisionsloggning (nmvs@fimvo.fi). I samtliga fall har uppgifterna om förpackningen inte laddats upp i FiMVS-systemet utan i något annat EU-lands läkemedelsverifikationssystem, och därför kan FiMVO inte kontrollera förpackningens kompletta revisionsloggning. FiMVO kan kontrollera förpackningens revisionsloggning gällande funktioner som har gjorts i Finland. Vid behov ska innehavaren av försäljningstillståndet/OBP utreda förpackningens revisionsloggning i ett annat EU-lands läkemedelsverifikationssystem genom att kontakta den organisation som administrerar systemet. |